­

Het verhaal over jouw merk en bedrijf is de basis voor elke commerciële uiting die je maakt (of laat maken). Dit geldt voor de teksten maar ook voor de grafische vormgeving en de beelden die je selecteert. Elk element is gebaseerd op hetzelfde verhaal.

Hoe consequenter je het verhaal rond jouw merk en bedrijf doorvoert, hoe overtuigender en effectiever jouw communicatie wordt.

Wat benoem je?

Hoe maak je het verhaal voor jouw doelgroep concreet? Wat benoem je en wat laat je weg? Als ik dit samen met een ondernemer in kaart breng, kijk ik naar 4 pijlers. Elke pijler staat voor een vraag. De antwoorden zijn belangrijke bouwstenen voor jouw marketingcommunicatie. Ze maken vooral duidelijk waar jouw kracht ligt en hoe je die inzet om klanten te helpen.

De aandacht van jouw doelgroep krijgen en vasthouden is essentieel wanneer je over jouw merk communiceert. Als je zaken benoemt die (potentiële) klanten afschrikken, bereik je het tegenovergestelde. Dit klinkt als een open deur maar in wervende teksten zie ik het regelmatig gebeuren. Het gevolg is dat je de verbinding met jouw doelgroep verliest. Dat dit  zo werkt, ervaarde ik zelf tijdens een dagje uit met mijn gezin.

In deze blog neem ik je mee naar het Rijksmuseum waar ik mijn zoon kennis wil laten maken met de oude meesters. Het begint veelbelovend, maar dan gaat het fout...

'Da’s ook niet aardig’, hoor ik je denken. Waarom zou je iemand blinde vlekken toewensen? Dat zal ik je uitleggen. Blinde vlekken zijn kansen. Ook voor jou als ondernemer.

Veel ondernemers vinden hun aanbod en werkwijze zo vanzelfsprekend dat ze belangrijke zaken niet benoemen in de communicatie naar hun doelgroep. Geldt dit ook voor jou?

Door blinde vlekken te benoemen ben je beter in staat om jouw meerwaarde te beschrijven. Zo maak je het verhaal over jouw merk completer en krachtiger.

Ben jij verantwoordelijk voor het (laten) schrijven van blogs binnen jouw bedrijf? Vraag je jouw collega’s regelmatig om ideeën en onderwerpen? Dan ben je niet de eerste die met groeiende frustratie op reacties zit te wachten. Waarom lukt het je niet om informatie los te krijgen? Je komt verder als je een stap terugzet en jezelf eerst een paar essentiële vragen stelt:

  • Wie is je doelgroep?
  • Wat wil je bereiken?
  • Welke content past hierbij?

Met heldere uitgangspunten is het veel eenvoudiger om relevante informatie te verzamelen. Dit maakt het blogproces efficiënter en voor iedereen leuker. 

Herinner jij je Bob Ross nog? Die Amerikaan met afrokapsel die in de jaren ‘80 en ‘90 vaak op televise was? In zijn programma ‘The Joy of Painting’ liet hij zien hoe je razendsnel een mooi en realistisch schilderij maakt. Binnen een halfuur toverde Bob met gemak een levensecht landschap of een bostafereel op het doek. Als kind keek ik er geboeid naar. Het was magisch. En Bob gaf mij het gevoel dat ik het ook kon. Niets is minder waar. Ik weet niet hoe het jou vergaat maar als ik schilder lijkt het echt nergens op. Ik schrijf liever.

Ga je binnenkort aan de slag met een nieuwe website? Is er veel te communiceren maar heb je geen idee waar je moet beginnen? Laat dan een functioneel ontwerp (‘wireframe’) maken. Dit werkt een stuk prettiger en levert een betere website op.

Hoe krachtig is jouw verhaal? Bel 06 - 284 282 67

We use cookies on our website. Some of them are essential for the operation of the site, while others help us to improve this site and the user experience (tracking cookies). You can decide for yourself whether you want to allow cookies or not. Please note that if you reject them, you may not be able to use all the functionalities of the site.

Ok