­

Schrijf je jouw wervende teksten zelf? Heb je een tekst liggen maar voel je dat het beter kan? Maak gebruik van de tips in deze blog. Bij elke tip krijg je een voorbeeld van de toepassing. Pak een kop koffie voordat je gaat lezen. Daar krijg je  trek in.

1.    Zorg voor herkenning

Jouw doelgroep heeft een probleem en zoekt een betrouwbare partij die het oplost. Wil je aandacht van potentiële klanten? Beschrijf hun pijn en laat zien dat je begrijpt waar ze tegenaan lopen. Stel, je verkoopt koffiemachines en je richt je op facilitair managers. Een goede koffievoorziening is van levensbelang en de facilitair managers zijn verantwoordelijk als het fout gaat. Het risico dat ze belaagd worden door boze collega's met caffeïneverslaving (beetje gechargeerd, maar toch) is dan een mooie ingang.

2.    Informeer om te overtuigen

Met wervende teksten wil je vooral overtuigen. Maar concrete informatie kan en mag niet ontbreken. Jouw doelgroep moet zich een beeld kunnen vormen van jouw product of dienst. Beperk jezelf tot informatie waarmee je verkoopargumenten kracht bijzet. Stel, de koffieautomaten die jij verkoopt zijn extreem snel. Benoem dan hoe dit kan. Bijvoorbeeld door een techniek waarmee koffiebonen binnen no-time gemalen zijn. Verval niet in allerlei technische beschrijvingen. Die zijn vooral interessant voor de mensen die de automaat gaan onderhouden of schoonmaken.

3.    Wees concreet

Ben jij klantvriendelijk? Potentiële klanten overtuig je pas als je concreet maakt hoe ze dit merken. Wees voorzichtig met kreten als ‘ontzorgen’. Beschrijf liever wat jouw aanpak is. Terug naar de koffie. Lever je veel verschillende bonensoorten? Noem aantallen. Daar kunnen mensen zich iets bij voorstellen. En als je bijzondere smaken aanbiedt vertel je dat natuurlijk ook. Kortom: maak zaken rond jouw producten en diensten concreet. Vermijd gebakken lucht want die smaakt nergens naar.

4.    Zorg voor leesbaarheid

Een tekst die prettig leest komt beter over. Vermijd lange zinnen die je 2x moet lezen om het verhaal te kunnen volgen. Afkortingen en jargon roepen vragen op. Maak alinea's niet te lang en zorg voor voldoende witruimte tussen de verschillende tekstonderdelen. Zo wordt jouw tekst visueel aantrekkelijk en nodig je mensen uit om te lezen wat je te vertellen hebt. Tussenkopjes en opsommingen helpen om jouw tekst scanbaar te maken.

5.    Sluit af met een 'call-to-action'

Wat wil je dat de lezer doet na het lezen van jouw tekst? De telefoon pakken? Een webformulier invullen?
Maak het duidelijk in een call-to-action. Dit is een afsluitende zin waarmee je de lezer prikkelt en tot actie aanzet.
Bijvoorbeeld: 'Kiest u ook voor zekerheid over uw koffievoorziening? Neem dan contact met ons op voor een
vrijblijvende kennismaking'. Laat je een call-to-action weg, dan voelt jouw tekst niet 'af'. Belangrijker nog:
een potentiële klant die interesse heeft moet meer moeite doen om de volgende stap te zetten.
De kans is groot dat deze afhaakt. Met een call-to-action help je de lezer en vergroot je de kans op conversie.

Meer weten?

Veel succes met het toepassen van deze tips. Heb je meer hulp nodig bij het schrijven of aanpassen van
jouw webteksten of teksten voor andere commerciële uitingen? Neem dan vrijblijvend contact met me op.
Samen bekijken we wat de mogelijkheden zijn.

Hoe krachtig is jouw verhaal? Bel 06 - 284 282 67