­

Ben jij verantwoordelijk voor het (laten) schrijven van blogs binnen jouw bedrijf? Vraag je jouw collega’s regelmatig om ideeën en onderwerpen? Dan ben je niet de eerste die met groeiende frustratie op reacties zit te wachten. Waarom lukt het je niet om informatie los te krijgen? Je komt verder als je een stap terugzet en jezelf eerst een paar essentiële vragen stelt:

  • Wie is je doelgroep?
  • Wat wil je bereiken?
  • Welke content past hierbij?

Met heldere uitgangspunten is het veel eenvoudiger om relevante informatie te verzamelen. Dit maakt het blogproces efficiënter en voor iedereen leuker. 

Tegen wie praat je?

Voordat je met bloggen begint is het belangrijk om helder te hebben wie je wilt bereiken. Gaat het om potentiële klanten? Deze groep doorloopt verschillende fases van een aankoopproces en zoekt informatie om oplossingen met elkaar te vergelijken. Bestaande klanten kunnen geïnteresseerd zijn in tips over onderhoud of nieuwe toepassingen van de producten die ze afgenomen hebben. Trends en ontwikkelingen binnen de markt zijn voor beide groepen interessant. De doelgroep die je kiest bepaalt voor een deel de content die je deelt. 

Wat is jouw doel?

Heb je een showroom en wil je mensen stimuleren om eens langs te komen? Organiseer je binnenkort een online event en wil je in aanloop ernaartoe deelnemers werven? Dit zijn twee verschillende redenen om blogs in te zetten. Wat de aanleiding ook is, blogs zijn altijd een mooi middel om (potentiële) klanten te informeren en te inspireren door jouw kennis te delen zonder driect te verkopen. 

Stel gerichte vragen

Zijn de uitgangspunten voor het bloggen helder? Ga dan op zoek naar geschikte onderwerpen en informatie. Vraag hierbij hulp van collega’s. Denk bijvoorbeeld aan productmanagers en verkoopmedewerkers. Deze collega’s hebben veel klantencontacten en weten uit eerste hand wat er speelt binnen de doelgroep. Met heldere uitgangspunten is het makkelijker om relevante informatie in kaart te brengen. Door samen te werken creëer je ook meer draagvlak voor het blogproces. 

Klaar om opnieuw te beginnen met bloggen?

Door uitgangspunten op een rijttje te zetten en samen te werken met collega's haal je meer uit jouw blogs. Zie het als een proces dat je stap voor stap vormgeeft en steeds verder verfijnt. Kom je er zelf niet uit of wil je sparren over zaken waar je tegenaan loopt? Kijk dan eens of je een tektschrijver kunt laten aanschuiven die verder kijkt dan alleen het schrijfwerk en je kan helpen om het blogproces te stroomlijnen. 

 

Hoe krachtig is jouw verhaal? Bel 06 - 284 282 67

Ook wij maken gebruik van functionele, analytische en social media cookies. Hiermee maken wij de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk en kun je informatie delen via social media. Door op "Ik ga akkoord" te klikken of verder te surfen op deze website geef je voor beide toestemming.