­

Ben jij verantwoordelijk voor het (laten) schrijven en publiceren van blogs binnen jouw bedrijf? Stuur je regelmatig mailtjes naar jouw collega’s waarin je om ideeën en onderwerpen vraagt? Dan ben je niet de eerste die met groeiende frustratie op reacties zit te wachten. Waarom lukt het je niet om informatie los te krijgen? Je komt verder als je een stap terugzet en jezelf een simpele maar essentiële vraag stelt. Waar ben je naar op zoek? Als je dit weet kun je heel gericht informatie verzamelen. Dit maakt het blogproces efficiënter en voor iedereen leuker. In deze blog lees je er meer over.

Waarom blog je en voor wie?

Voordat je met bloggen begint is het belangrijk om helder te krijgen wat je ermee wilt bereiken. Is het de bedoeling om potentiële klanten aan te spreken? Deze groep doorloopt verschillende fases van een aankoopproces en zoekt informatie om oplossingen met elkaar te vergelijken. Bestaande klanten kunnen geïnteresseerd zijn in tips over onderhoud of nieuwe toepassingen van producten. Trends en ontwikkelingen binnen de markt zijn voor beide groepen interessant. Je ziet het al, het doel en de doelgroepen die je kiest hebben invloed op de inhoud van jouw blogs.

Stel gerichte vragen

Zijn de uitgangspunten voor de blogs helder? Ga dan op zoek naar geschikte onderwerpen en informatie. Vraag hierbij hulp van collega’s. Denk bijvoorbeeld aan productmanagers en verkoopmedewerkers. Deze collega’s hebben veel klantencontact en weten uit eerste hand wat er speelt binnen de doelgroep. Met heldere uitgangspunten is het makkelijker om relevante informatie in kaart te brengen. Door samen te werken creëer je ook meer draagvlak voor het proces rond de blogs en zijn de resultaten beter.

Klaar om opnieuw te beginnen met bloggen?

Wil je ook op een slimme manier informatie verzamelen voor jullie blogs? Zet dan eerst de uitgangspunten op een rijtje, zodat je weet wat je nodig heb. Vraag vervolgens om input van collega’s en werk samen om geschikte onderwerpen te inventariseren. Zie het vooral als een proces dat je stap voor stap vormgeeft en steeds evrder verfijnt. Kom je er zelf niet uit of wil je sparren over zaken waar je tegenaan loopt? Een goede tekstschrijver die oog heeft voor strategie helpt je om het proces te stroomlijnen en om  aansprekende blogs te publiceren en te promoten.

 

Hoe krachtig is jouw verhaal? Bel 06 - 284 282 67

Om het zakelijk gebruik van onze website te meten, gebruiken wij de dienst Leadinfo uit Rotterdam. Deze dienst toont ons bedrijfsnamen en -adressen op basis van IP-adressen van onze bezoekers. Het IP-adres wordt hierbij niet opgenomen. Ook maken wij gebruik van functionele, analytische en social media cookies. Zo maken wij de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk en kun je informatie delen via social media. Door op "Ik ga akkoord" te klikken of verder te surfen op deze website geef je voor beide toestemming.