De aandacht van jouw doelgroep krijgen en vasthouden is essentieel wanneer je over jouw merk communiceert. Als je zaken benoemt die (potentiële) klanten afschrikken, bereik je het tegenovergestelde. Dit klinkt als een open deur maar in wervende teksten zie ik het regelmatig gebeuren. Het gevolg is dat je de verbinding met jouw doelgroep verliest. Dat dit  zo werkt, ervaarde ik zelf tijdens een dagje uit met mijn gezin.

In deze blog neem ik je mee naar het Rijksmuseum waar ik mijn zoon kennis wil laten maken met de oude meesters. Het begint veelbelovend, maar dan gaat het fout…

Hoort bij je opvoeding

‘Ik verveel me,’ zegt mijn zoon van 8 terwijl we in het mooiste vertrek van het Rijksmuseum staan. Hij heeft net een rondje gemaakt door de ontvangstruimte met imposante glas-in-loodramen en mozaïekvloer. Voordat ik het weet, antwoord ik iets in de trant van: ‘Dit hoort bij je opvoeding.’ Dooddoener natuurlijk. Wel vraag ik me af hoe ik hem straks De Nachtwacht ga ‘verkopen’. Als ik door de glazen deur de volgende ruimte inkijk, zie ik het meesterwerk in de verte al hangen. Gaat het me lukken om mijn zoon met aandacht te laten kijken?

Aansluiten op belevingswereld

Gelukkig is er op een schilderij als de Nachtwacht van alles te zien. Denk aan spelende kinderen en dieren. Ik laat mijn zoon zoeken naar dit soort details. Zo verkent hij de Nachtwacht en andere schilderijen op zijn eigen manier. Deze aanpak werkt goed. Totdat we bij het doek ‘Kindermoord in Bethlehem’ komen van de schilder Cornelis Corneliszoon van Haarlem. Als mijn zoon de levensechte taferelen ziet van baby’s die vermoord worden, haakt hij af. De beelden op dit doek sluiten ook aan op zijn belevingswereld, maar dan op de verkeerde manier. Ze komen te hard binnen. Weg aandacht, weg kind. Mijn zoon vlucht letterlijk de ruimte uit. Als we elkaar terugvinden besluiten we dat het mooi is geweest. We gaan op zoek naar de rondvaartboten. Eigenlijk vindt hij varen over de grachten veel leuker. Geef hem eens ongelijk na zijn ervaring in het museum.

Aandacht vasthouden is een kunst

De moraal van dit verhaal? Communiceer over zaken die op een positieve manier aansluiten bij de belevingswereld van jouw doelgroep. De juiste aandacht krijgen is een vak maar deze aandacht vasthouden is een kunst. Heb je hulp nodig bij het vormgeven van jouw boodschap? Kijk dan eens of je binnen jouw netwerk een tekstschrijver kent die ook strategisch naar jouw verhaal kijkt. Veel succes!