‘Da’s ook niet aardig’, hoor ik je denken. Waarom zou je iemand blinde vlekken toewensen? Dat zal ik je uitleggen. Blinde vlekken zijn kansen. Ook voor jou als ondernemer.

Veel ondernemers vinden hun aanbod en werkwijze zo vanzelfsprekend dat ze belangrijke zaken niet benoemen in de communicatie naar hun doelgroep. Geldt dit ook voor jou?

Door blinde vlekken te benoemen ben je beter in staat om jouw meerwaarde te beschrijven. Zo maak je het verhaal over jouw merk completer en krachtiger. Hiermee vergroot je de kans op nieuwe klanten en maak je van bestaande klanten trouwe ambassadeurs.

Mijn eigen blinde vlek

Zelf heb ik net zo goed last van blinde vlekken. Een tijdje geleden besefte ik dat ik veel meer deed dan alleen tekstschrijven. Strategische interviews en advies over effectieve communicatie waren vaste onderdelen van mijn aanbod geworden. Werkzaamheden die voor mij heel vanzelfsprekend waren en die ik daarom niet benoemde. Het was gewoon zo gegroeid.

Onder de noemer ‘tekstschrijven’ had ik nieuwe producten ontwikkeld.

Best grappig eigenlijk. Ik zit regelmatig aan tafel met ondernemers om hun blinde vlekken in beeld te krijgen. Nu had ik er zelf een te pakken. Het werd me duidelijk door de feedback van klanten. Zij hadden zelf ervaren wat ik deed en wat dit opleverde. Maar hoe zat het met al die andere ondernemers in mijn doelgroep? Welk beeld hadden zij van mijn aanbod en van mijn meerwaarde? Tijd voor actie dus. Ik heb mijn verhaal herzien en ik vermoed zomaar dat dit niet de laatste keer zal zijn.

Blinde vlekken vragen om actie

Jezelf anders positioneren lijkt een grote stap. Als het bij jou net zo gaat als bij mij, dan valt dit uiteindelijk best wel mee. Je maakt concreter wat je steeds al deed, waar je goed in bent en waar je veel plezier aan beleeft. Het draait vooral om meer bewustwording en gaan staan voor wat je waard bent.

Wil je weten of je zelf last hebt van blinde vlekken? Ga dan in gesprek met vertrouwde mensen in jouw netwerk die weten hoe je werkt. Klanten bijvoorbeeld of samenwerkingspartners. Bekijk of hun indruk van jouw meerwaarde overeenkomt met wat jij communiceert naar jouw doelgroep. Pas jouw boodschap zo nodig aan.

Wil je liever in gesprek met een ‘ervaringsdeskundige’? Dan weet je me te vinden. Ik help je om blinde vlekken zichtbaar te maken.